Začiatky s Nikon D300s

Video produkcii, aj ked len okrajovo, som sa začal venovať v roku 2010, kedy som si kúpil zrkadlovku Nikon D300s, ktorá ako jedna z prvých umožňovala točiť video (720p). V dobe, kedy všetci kameramani točili na veľké a tažké kamery položné na pleciach alebo na handycam s maximálnym ISO 800 (pri nepoužiteľnom šume), bola zrkadlovka pre mňa niečo úplne “WOW”. Možnosť meniť si objektívy podľa potreby bolo vtedy výsadou len drahých a veľkých kamier. Zrazu mohol mať aj začínajúci kameraman krásnu hĺbku ostrosti.

Veľká zmena v podobe Blackmagic Pocket

Asi po dvoch rokoch som začal vnímať prvé limity malého rozlíšenia a zlého bitratu. Akurát v tej dobe sa na trhu objavila nová značka Blackmagic. Bolo takmer nemožné dostať od niekoho reálnu recenziu na ich kamery, pretože na Slovensku ich takmer nikto ani len nepoznal. Napozeral som si teda množstvo videí na internete a doslova som sa zamiloval do výstupu, ktorý z Blackmagic kamier liezol von. Našiel som si teda jediný český e-shop, ktorý tieto kamery mal k dispozícii a šiel som si po ňu osobne do Prahy.

Neskutočný dynamický rozsah, brutálny bitrate a krásne farby. Boli to skvelé dva roky s Blackmagic a vďaka tejto kamere som sa úplne našiel vo video produkcii. Zo začiatku to boli skor párty, festivaly, koncerty či hudobné klipy. Neskôr som však postupne prešiel na firemné eventy a napokon svadby. Tam som však začal znova pociťovať limity a to najmä v počte snímkov za sekundu. Blackmagic dokázala točiť len 1080p25.

Prechod na Sony

Rozhodol som sa preto ísť ďalej a prešiel som na Sony, kde som ostal dodnes. V prvom rade som zažil obróvsky posun v citlivosti snímača. Blackmagic mala maximálne ISO 1600. Sony A7S2 mala maximálku až takmer na pol milióna. Taktiež možnosť ostriť automaticky bola obróvskym posunom vpred. Mohol som sa zrazu viac zameriavať na kompozíciu a emócie a neriešiť technickú stránku, či mám zaostrené, či nemám moc tmu alebo roztrasený obraz.

Asi po roku som dokúpil malého pomocníka, ktorého som si ihneď obľúbil. Sony A6500 síce nie je fullframe ale len APS-C, zistil som však, že mi ešte viac sadla do oka ako mojá prvá Sony. Rýchlosť ostrenia sa posunula ešte o úroveň vyššie a tak som začal používať detekciu tvári počas celej svadby. Zo začiatku som točil prevažne na S-LOG3 alebo S-LOG2, po čase a porovnaní kvality som nakoniec zakotvil pri Cine4.

Široký výber exotických objektívov

Ku kvalitným mirrorless telám treba aj kvalitné objektívy. Môj prvý bol Zeiss 35mm f/1.4, ktorý je aj po niekoľkých rokoch stále môj najobľúbenejší objektív. Nič viac ako 35-ka mi na svadbe netreba a väčšinou iné sklo ani za celý deň nevytiahnem. Rýchle, tiché a veľmi odolné (na Islande sme si prešli všetkým možným)

Keď ma technická dokonalosť Zeissu začala nudiť, kúpil som si na bazoši Pancolar 50mm f/1.8 s M42 závitom a cez 8-eurovú tilt-shift redukciu z Aliexpresu som ju úspešne pripojil k telu. Zrazu som mal rozostrené, mäkké a nekontrastné zábery. A presne do toho looku som sa zamiloval a každou svadbou som viac a viac používal toto oldschool kombo. Nakoniec som tak dokázal natočiť aj celú svadbu.

Za tie roky som vystriedal mnoho objektívov (24-70mm f/2.8, 70-200mm f/2.8, 50mm f/1.8, 85mm f/1.4). Môj najnovší prírastok exotických objektívov je však trošku netradičný. Lensbaby Trio 28mm f/4 je zaujímavé sklo, ktoré má v prednej časti trojicu objektívov. Tie môžem ľubovolne striedať podľa efektu, ktorý chcem docieliť. Je to manuálny objektív s pevnou clonou f/4.0. Najviac vynikne pri západe slnka v silnom protisvetle. Trojica efektov – Sweet (ostrý stred, rozmazané okraje), Twist (zatočené “swirl” okraje) a Velvet (nekontrastný, mäkký závoj bez antireflexných prvkov) je úžasným kreatívnym nástrojom pri každej mojej svadbičke.

Vždy stabilný obraz s Dji Ronin-S

Väčšinu záberov točím z ruky, avšak keď potrebujem naozaj stabilné zábery, použijem Ronin. Pred niekoľkými rokmi som začal s Ronin-M, bol však veľmi nespratný a musel som k nemu nosiť so sebou vždy stojan. S-ko všetky tieto problémy vyriešilo a ponúklo mi všetko, čo som od kvalitného gimbalu očakával. Pikoška na záver – moje najdlhšie nepretržité natáčanie bez položenia Ronina bolo presne 3 hodiny a 14 minút, pri točení záznamu firemného eventu.

Mavic Air - dron do vrecka

Môj prvý dron bol Phantom 3 PRO. Počiatočné nadšenie však rýchlo uhaslo, keď som sa musel trepať po lese s veľkým a ťažkým kufrom pri každom točení svadobných portrétov. Našťastie DJI predstavilo Mavic Air, ktorý bol pre mňa ideálny dron. Nemá síce palcový senzor, polhodinovú výdrž batérie či senzory zo všetkých strán ako Phantom 4. Na svadobnú video produkciu má však dostatočne kvalitný obraz a môžem ho mať na cestách vždy pri sebe v batohu, spolu so zvyškom techniky.

iphonex, loupedeck, mavic air

Postprodukcia kdekoľvek s Macbook Pro 15"

Môj najobľúbenejší kus techniky, s ktorým som strávil tisícky hodín, nielen doma, v office ale aj na cestách. Je výkonný, ľahký a príjemný na dotyk 🙂 Zostrihal som na ňom všetky svoje videá za posledné 3 roky a verím, že ešte minimálne raz toľko času spolu prežijeme. Mám 1TB verziu s touch barom (ktorý popravde veľmi nevyužívam) a jediný jeho obsah na disku je Adobe CC, Google Chrome a priečinok s video materiálmi, na ktorých pracujem. Aj vďaka tomu po troch rokoch každodenného používania šlape ako nový.

matej salat, macbook pro, les, rifle

Dôležitý je aj kvalitný zvuk

Vyskúšal som niekoľko externých kamerových mikrofónov, avšak zvuk z RodeMic Pro si moje uši doslova zamilovali. Točím ním všetky príhovory, tanečné kolá ale aj ruchy prírody a prostredia, ktoré využívam do svojich videí. Taktiež musím vyzdvihnúť jeho nesmiernu odolnosť. Keďže ho nosím v batohu a väčšinou ho tam na konci svadby len niekde v rýchlosti hodím, stále sa tvári ako nový 🙂

Tascam je audio rekordér na každý deň. Najčastejšie ho používam pripojený k mix pultu, či už v kostole alebo počas svadobnej hostiny. Pripájam sa vždy pri príchode do sály, rekordér len zapnem, nastavím automatiku a zvyšok večera ho necham žiť svojim vlastným životom. Zaznamená mi všetky príhovory, program a pesničky, ktoré DJ či kapela počas večera hrala. Batérie vydržia približne 20 hodín nepretržitého nahrávania.

Všetko zbalím do Lowepro 450W

Celý vyššie spomínaný zoznam mojej techniky bez problémov zmestim do jedného batoha (Ronin-S pripnem z vonku). Je veľmi odolný, nielen voči vode ale aj nešetrnému zaobchádaniu. Vnútro tvoria peny so suchými zipsami, ktoré si môžete ľubovolne nakombinovať podľa veľkosti a množstva Vašej techniky. Okrem toho má z vonkajšej strany mnoho úchytných bodov systému SlipLock, ku ktorým môžete pripájať ďalšie externé puzdrá, popruhy a rôzne ďalšie komponenty.

Každý kameraman má svoj špecifický štýl a techniku, ktorá mu vyhovuje a najviac uľahčuje jeho prácu. Toto bol zoznam mojej techniky, vďaka ktorej môžem tvoriť videá podľa mojich predstáv. Nie je to najnovšia ani najlepšia technika, ja sa ju však snažím využívať na 120%. Poznám každý záhyb svojich objektívov, každý škrabanec na tele mirorrlessov, ako sa bude správať Mavic, keď vytočím páčku naplno vpred a všetko toto môžem mať neustále pri sebe v batohu a používať pri svojej tvorbe.

Podobné články

Vo svojom blogu mám množstvo rôznorodých článkov, nielen pre svadobné páry, ale aj pre kameramanov či fotografov. Technológie, trendy, marketing ale aj zážitky z môjho života. To všetko nájdete na mojom webe.

Matej Salát

Som svadobný kameraman, pôsobím na Slovensku ale aj v zahraničí. Mám svoj vlastný, charakteristický štýl videí, ktoré zachytávajú číre emócie ľudí a vytvárajú unikátny príbeh. Úsmevy, slzy, iskry v očiach či pery počas prvého bozku dvoch milujúcich sa mladomanželov. Sú to ľudia, ktorí tvoria moje príbehy

Páči sa Vám moja tvorba?

Ak plánujete svadbu a zaujala Vás moja práca, neváhajte a napíšte mi. Bookujem len obmedzený počet termínov, aby som mal dostatok času na individuálny prístup ku každému klientovi.

O mneKontakt